22/05/2018

Keď tínedžeri fakt nie sú v poriadku -> (ne)odporúčania

Jednou z vďačných tém YA contemporary literatúry je nepochybne aj mentálne zdravie hlavných hrdinov. A teraz nemyslím to, že hlavná hrdinka uvidí chalana svojich snov a zahodí mozog do najbližšieho smetiaka. Ja som pre vás zozbierala knihy, ktoré do tejto voľne definovanej kategórie nejakým spôsobom spadajú (čiže som pre účely tohto článku na kopu zhrnula poruchy príjmu potravy, OCD, depresiu aj schizofréniu, ehm) a ktoré som prečítala viac-menej nedávno.

Mojím zámerom je trochu nasmerovať (povzbudiť či v prípade potreby odradiť) prípadných záujemcov o vážnejšie YA knihy. (A, samozrejme, pripomenúť vám, že som na existenciu tohto blogu ešte nezabudla a že sa blížia lepšie časy.)


Claire Hennessy - Nothing Tastes as Good / Sorbetové dievča
Annabel umrela na anorexiu a, namiesto toho, aby sa posunula niekam ďalej, dostala za úlohu pomôcť tučnej Julii. Ešteže je Annabel odborník na štíhlu líniu! Sorbetové dievča nie je perfektne napísané, na spracovaní by bolo čo zlepšovať, ale autorka sa nebojí hovoriť o nepríjemných veciach a vytvárať nepríjemné postavy, takže je výsledný príbeh skutočný a dôležitý a - podľa mňa - nehanebne prehliadaný. (Viac v recenzii.)

Jay Asher - Thirteen Reasons Why / Mŕtve dievča neklame
Túto vám asi netreba predstavovať - nahrávky, depresia, samovražda a varovanie, že niekedy ani nevieme, ako veľmi druhým ubližujeme. A do toho hype-hype-hype. Dúfam, že sedíte, lebo vás šokujem: knihe som dala len 3 hviezdičky. Jasné, že to nie je zlá kniha a jasné, že si dokáže udržať vašu pozornosť. Podľa mňa jej však škodilo mätúce prelínanie obsahu nahrávok s myšlienkami hlavného hrdinu a hlavne sa u mňa nedostavili žiadne emócie. Týmto vám chcem povedať asi toľko, že pokiaľ ste knihu napriek všetkému tomu rozruchu nečítali a neplánujete... Podľa mňa o nič neprichádzate.


Francesca Zappia - Eliza and Her Monsters
Online sa Eliza stáva neohrozenou autorkou populárneho internetového komiksu Monstrous Sea. Offline je však iba dievčaťom, ktoré sa snaží prežiť strednú školu bez kamarátov a ktoré má nezdravý prístup asi tak ku všetkému. Autorke sa podarilo dobre zvládnuť tému Elizinho mentálneho zdravia, ale priznám sa, že táto kniha je na zozname skôr preto, že ju mám potrebu odporúčať vždy a všade. Vierohodne totiž zachytáva fandomy, online svet i priateľstvá, rieši romantickú lásku aj rodinu a keby vám to nestačilo, v knihe sa nachádza kopa ukážok Elizinho perfektného komixu Monstrous Sea. Na záver len jedno varovanie: Kniha plynie pomalšie, tak sa obrňte troškou trpezlivosti.

Francesca Zappia - Made You Up / Vymyslela som si ťa
Ešte pred skvelou Elizou sa však Franesca Zappia zapísala do čitateľského povedomia podstatne menej vydareným Made You Up. Autorke ľudia zvyknú vyčítať, že zobrazenie schizofrénie nezvládla, a hoci to neviem posúdiť, viem vám povedať, že koncentrácia ľudí s psychickými poruchami bola v knihe v istom bode priveľká, postavy sa niekedy správali neadekvátne a celý príbeh vo mne zanechal taký divný nie celkom pozitívny ani-neviem-čo-si-myslieť pocit. Za seba by som netvrdila, že je kniha zlá. Iba že nájdete lepšie.


John Green - Turtles All The Way Down / Všade samé korytnačky
Korytnačky sa tvária, že sú o zmiznutom miliardárovi a nádejnej detektívke Aze, ktorá má OCD. V skutočnosti sú skôr o Aze, jej živote a vysporadúvaní sa s vlastnými myšlienkami. Podľa mňa sa autorovi podarilo nájsť rovnováhu a dostatočne zobraziť Azin vnútorný boj a špirálu, do ktorej padá, a zároveň z príbehu neurobiť úmornú psychologickú štúdiu. Nechal dostatok priestoru deju a zachoval si svoj príjemný štýl písania. Na druhej strane sa musíte pripraviť na občasné nepravdepodobné tínedžerské konverzácie, nevydarené pokusy o hlboké metafory a vo všeobecnosti niekoľko slabších miest. Dosť dobrá kniha, netreba k nej však pristupovať s prehnanými očakávaniami. (Viac v recenzii.)

Rebekah Crane - The Odds of Loving Grover Cleveland / Ako sa zamilovať do blázna
Na záver si dáme tú najväčšiu kombináciu problémových tínedžerov. Zander totiž rodičia donútia stráviť leto v tábore Padova pre problémových tínedžerov. A nikto nechce pochopiť, že Zander predsa nemá žiaden problém! Zander sa nereže, nehladuje, nie je patologická klamárka a ani nečaká, že u nej kedykoľvek prepukne schizofrénia - narozdiel od Grovera, ktorý z nej navyše nemôže spustiť oči. Na prvý pohľad možno knihu odsúdite ako "príliš" či ako "romantiku, ktorá z vážnych problémov robí materiál na rande", ale vôbec to tak nie je. Namiesto toho dostanete uveriteľné protivné postavy, skutočne dôležité priateľstvá, nenásilnú romantiku a realistický prístup bez ružových okuliarov. O knihe čoskoro napíšem viac v recenzii a o pár dní bude vonku aj slovenský preklad, tak si ju, prosím, nenechajte ujsť.


A teraz ste na rade vy - s čím (ne)súhlasíte, aké knihy by ste pridali? Budem rada, keď mi zanecháte komentár.
obálky z goodreads.com

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára