15/02/2018

Anand Dilvar - Otrok

Podľa obálky a zaradenia do kategórie "ezoterika, duchovné náuky" som túto knihu takmer obišla s tým, že "naaaah, nič pre mňa". Neskôr som si však predsa len prečítala anotáciu a zaváhala som. Čo ak predsa...? Nuž, spätne môžem s istotou povedať, že netreba vždy dať na prvý dojem, pretože keby som Otroka ignorovala, prišla by som o veľa.

"Kto z nás nebol a nie je otrokom svojich problémov či obáv? Obviňujeme druhých zo svojich neúspechov a čakáme, kedy sa vyriešia naše problémy, kedy bude všetko dokonalé a my začneme žiť. Lenže toto je život a prebieha práve teraz pri čítaní týchto riadkov. Je to zázrak, no my ho vnímame ako samozrejmosť."

Otrok rozpráva príbeh mladého muža, ktorý si vlastnou nezodpovednosťou (alkohol + drogy + auto) spôsobil autonehodu a teraz leží v nemocnici v bdelej kóme.  Takmer všetci naokolo sú presvedčení, že ich nevníma, no opak je pravdou. Vníma. Ibaže nedokáže vôbec komunikovať či reagovať... A v tejto situácii v sebe začuje hlas a začne s ním viesť rozhovor, ktorý mu pomôže veľa si uvedomiť.

"Nemôžeš ovládať okolnosti, ale môžeš ovládať to, ako na ne reaguješ."

Otrok má niečo málo cez sto strán, priamočiary príbeh je jednoducho a čitateľne napísaný a všetky hlboké myšlienky sú podané maximálne pochopiteľne a stráviteľne v rámci dialógu hlavného hrdinu s jeho vnútorným hlasom. Osobne som knihu zhltla na jedno posedenie. Navyše sa vyhýba konkrétnym označeniam či priamemu spojeniu s akýmkoľvek náboženstvom a tak má potenciál zaujať vskutku široké publikum.

V skutočnosti vôbec nejde o to, či veríte, že sa niečo podobné môže stať alebo, čo ja viem, v posmrtný život. Je možné, že sa v niektorých bodoch s prezentovaným názorom nestotožníte, prípadne, že vám v knihe niečo bude chýbať. Osobne som mala pár výhrad a keďže som veriaca, nepokryla všetky moje presvedčenia. No, ako som už naznačila, nezáleží na tom.

"Zabúdame na to, čo je naozaj vzácne - vzťahy a všetko, čo už máme. Ustavične chceme viac a viac."

Dôležité je jadro tohto príbehu. Tie základné pravdy, ktoré čiastočne tušíme alebo sme ich v nejakej podobe už počuli, no predsa sme ich vo svojom živote neuplatnili a raz za čas potrebujeme pripomienku. A Otrok je skutočne silnou pripomienkou. Hlavný hrdina by totiž mohol byť - s väčšími či menšími obmenami - kýmkoľvek z nás. Veď málokto žije naozaj dokonale, je vyrovnaný so všetkým, čo sa mu stalo... Väčšina z nás neustále túži po niečom ďalšom, inom, chce od života viac. Taktiež by sme pravdepodobne mali podobné námietky a otázky na akéhokoľvek "duchovného sprievodcu" ako práve hlavný hrdina. Aj vďaka tomu sa knihe darí opakovane triafať priamo do čierneho a nastaviť čitateľom zrkadlo.

"Nikto okrem teba neprechováva záznamy o tvojich prehrách."

Isté je, že písané slovo má len obmedzenú moc, keď príde na "zmenu života". Ani Otrok nedokáže zázraky. No osobne si myslím, že stojí za prečítanie, aj pokiaľ máte mierne skeptický pohľad na tento žáner (rovnako ako ja). Táto konkrétna kniha totiž naozaj "vysielala na mojej frekvencii", zarezonovala vo mne, pripomenula mi všetko podstatné a povzbudila ma. Budem sa k nej vracať.

"Každý deň máš šancu začať odznova. Každé ráno, keď otvoríš oči, narodíš sa znovu a máš šancu zmeniť, čo sa ti nepáči, zlepšiť svoj život." 


Internetové kníhkupectvo BUX.sk
Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju rovno kúpiť, stačí kliknúť vyššie.
Za poskytnutie recenzného e-booku ďakujem vydavateľstvu Ikar, čo však nijako neovplyvňuje úprimnosť mojej recenzie.

Obálka & úryvok z anotácie z bux.sk

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára