21/09/2017

John Grisham - Svišť

Od Johna Grishama som donedávna čítala iba knihu Osamelý strelec, ktorá ma, bohužiaľ, veľmi nenadchla. Potom som sa však rozhodla dať tomuto známemu autorovi ešte jednu šancu a... Vôbec to neľutujem.

"Ľudia očakávajú, že sudcovia budú čestní a spravodliví. Ich integrita a nestrannosť sú základom dobre fungujúceho súdneho systému. Lenže čo ak niektorý sudca obíde zákon alebo prijme úplatok?"

Nuž, na to je tu floridská Rada pre sudcovskú etiku, ktorá zabezpečuje, aby boli sudcovia spravodliví a aby bolo každé porušenie zákona z ich strany potrestané. Lacy Stoltzová pracuje v Rade ako vyšetrovateľka. Jej práca nie je práve životu nebezpečná... Aspoň do chvíle, keď sa jej ozve tajomný chlapík, ktorý tvrdí, že má informácie o najskorumpovanejšom sudcovi v dejinách. Lacy sa spolu s kolegom Hugom Hatchom rozhodne prípad vziať.

Čoskoro sa však ukáže, že okrem skorumpovaného sudcu v prípade figuruje aj nebezpečná mafiánska skupina, pranie špinavých peňazí v kasíne indiánskeho kmeňa či odstraňovanie nepohodlných ľudí. A Lacy s Hugom sa pýtajú nebezpečné otázky...

Prvou dôležitou súčasťou dobrej knihy je pre mňa pútavý štýl písania. V prípade Svišťa som si k tejto položke mohla nakresliť pomyselnú zelenú fajočku už po pár stranách a do konca knihy sa to nezmenilo. John Grisham jednoznačne vie pracovať so slovami a stránky i kapitoly mi v čítačke ubiehali jedna radosť.

Druhou dôležitou súčasťou je samotná zápletka. Ani tu som neostala sklamaná. Napriek počiatočnému zmätenému tápaniu a nenáhlivému rozbehu som rýchlo pochopila, že je námet tohto príbehu nielen zaujímavý, no najmä výborne premyslený a majstrovsky poprepletaný. Všetko do seba postupne zapadlo a miestami ma doslova mrazilo - je totiž zjavné, že podobné veci sa vo svete skutočne dejú. Osobne ma veľmi bavilo sledovať, ako by sa korupcia a organizovaný zločin mali dať riešiť právnou cestou. Navyše som sa pri čítaní nenásilnou formou dozvedela nové informácie o fungovaní amerického súdnictva.

V dobrej knihe, pochopiteľne, nemôžu chýbať ani rôzne ďalšie aspekty... A Svišť takou knihou je. Postupne sa tu vystriedali pohľady viacerých postáv (nielen hlavnej hrdinky Lacy), čo v tomto prípade vhodne dotváralo príbeh, jeho atmosféru a zároveň podsúvalo čitateľom nielen jednotlivé diely skladačky, ale tiež odlišné perspektívy. Čo sa týka postáv, dôležité boli hlavne ich činy, nie pocity a vzťahy. Našťastie som si napriek tomu niektoré z nich obľúbila. Taktiež sa už v prvej polovici knihy vyskytuje istý prekvapivý zvrat, ktorý tento príbeh posunul do osobnejšej roviny a pomohol mi úplne sa doň ponoriť.

Musím vás však upozorniť, že hoci by zvolená téma mohla naznačovať jednu veľkú napínavú jazdu, nie je to tak. Iste, pri niektorých scénach som bola slušne napätá a autorovi sa darilo udržiavať ma zvedavú, ibaže väčšina knihy nie je veľmi akčná. Z nejakého dôvodu sa Grisham často uchyľuje k tomu, že fakty predostiera cez niečie rozprávanie, prípadne hlavné postavy nie sú v centre diania a niektoré veci sa len dodatočne dozvedáme spolu s nimi. Netuším, či je to špecifické len pre Svišťa alebo aj pre autorovu ďalšiu tvorbu, no podľa mňa je to celkom škoda - myslím si, že tento román mal potenciál byť ešte strhujúcejším čítaním. Na druhej strane kvitujem, že som sa napriek tomu nenudila.

Vzhľadom na vyššie zmienenú formu podania príbehu a tiež vzhľadom na to, že sa ma tak celkom emocionálne nedotkol, nemôžem Svišťovi udeliť plný počet hviezdičiek. Nič to ale nemení na tom, že bola pre mňa kniha príjemným osviežením. Považujem ju za vydarené dielo, takže za mňa 4 hviezdičky a, ako som už spomínala, neľutujem, že som autorovi dala druhú šancu.


Internetové kníhkupectvo BUX.sk
Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju rovno kúpiť, stačí kliknúť vyššie.
Za poskytnutie recenzného e-booku ďakujem vydavateľstvu Ikar, čo však nijako neovplyvňuje úprimnosť mojej recenzie.

Obálka & úryvok z anotácie z bux.sk

2 komentáre: