4. 1. 2017

Poďme sa vyzvať, bude to zábava... Alebo nie?

Poznáte to. Prvého januára ráno sa prihlásite na goodreads a pred očami máte jediné - príspevky o novej goodreads výzve. Povzbuďte svojich priateľov v ich čitateľských cieľoch na ďalší rok! Pokiaľ udatne scrollujete nižšie, výzva zmení farbu a aha - zagratulujte svojim priateľom k splnenej výzve v uplynulom roku...


V podstate tento koncept chápem. S nadšeným očakávaním si stanovíte počet kníh, ktoré si chcete prečítať a po zvyšok roka máte vždy prehľad o tom, ako sa vám darí, máte motiváciu... No a nezabúdajme ani na pocit zadosťučinenia, keď vám napokon goodreads pogratuluje k úspechu. Ak aj veci nejdú podľa vašich predstáv a ste zúfalo pozadu, nevadí! Zvolený počet kníh môžete kedykoľvek upraviť (oboma smermi). Goodreads myslí na všetko. Ibaže... Hoci je táto výzva fajn vec, určite nie je pre každého.

Ja som na GR zaregistrovala uprostred roku 2012 a nemohla som sa dočkať, kedy sa budem môcť v novom roku vyzvať. Na rok 2013 som si dala za cieľ prečítať 100 kníh a zábava sa mohla začať. Lenže nezačala. Celý rok som totiž kalkulovala, koľko kníh mesačne musím prečítať, prepočítavala, premýšľala, koľko času mi ktorá kniha zaberie, či si môžem vôbec dovoliť niečo nedočítať, desila som sa hlásenia, že som pozadu. Mimochodom, 100 kníh na tú dobu nebolo zase tak veľa, čiže som výzvu úspešne dokončila a prečítala dokonca 116 kníh.

Zároveň som si však uvedomila, že aj takáto neškodná internetová výzva mi spôsobuje zbytočný stres, lebo v nej nechcem zlyhať, pričom za zlyhanie rátam aj zníženie počtu kníh. Usúdila som teda, že to nie je nič pre mňa a ďalšie roky som sa jej radšej nezúčastňovala. Raz som prečítala viac ako 100 kníh, inokedy menej a bolo mi to úplne jedno. Čítam, lebo chcem, vtedy, keď mám chuť a čas. V mysli mi pritom nehlodajú žiadne výčitky. Je mi lepšie.

Takže, drahí účastníci GR výzvy - držím vám palce, užite si zdravé súperenie (s inými či so sebou)! No iba za predpokladu, že vám to nekazí pôžitok z čítania. Veď to je najdôležitejšie.

A čo vy? Ako vnímate GR výzvu? Zúčastňujete sa jej? Ak áno, aký je váš tohtoročný cieľ?
Neliss
obrázky z goodreads.com & we♥it

22 komentárov:

  1. Já si už třetím rokem dala 1 knihu. Takže hnedka prvního ledna mám splněno. A pak si čtu, jak chci. :o)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Už asi 5 rokov som si výzvu dala a vždy som ju "vyhrala". Mne to našťastie stres nespôsobuje a práveže rada vidím, ako na tom som. Už ale dva roky po sebe som si dala výzvu 60 s tým, že viem, že to dokážem prečítať a ešte mi zostane čas na školu alebo písanie alebo si môžem výzvu časom zvýšiť, takže je to fajn. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak dať si jednoducho dosiahnuteľný cieľ nie je zase tá pravá výzva, nie?:D Ale tak hlavne, že ti takto vyhovuje.:)

      Odstrániť
  3. Mě na té výzvě hlavně baví ten přehled přečtených knih, že je to tam tak hezky po kupě. :) Je to pro mě rychlejší tam hledat, než procházet ten seznam read. :D
    Ne, že bych se teda ohledně výzvy přímo stresovala a řešila, kolik toho musím přečíst nebo tak. Když jsem pozadu, tak to beru spíš jako takové upozornění, že bych byla schopná toho přečíst víc. No a když jsem popředu, tak mám ze sebe dobrý pocit. :D A tak. Zkrátka mě tahle funkce na GR baví. :D Ale jako rozumím, že pro někoho to může být spíš stres než zábava. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak vždy si môžeš ten zoznam zoradiť podľa dátumu prečítania alebo si urobiť pre daný rok poličku, tak to robím ja.:D
      Pokiaľ ťa to baví, tak je to samozrejme super a prečo to nevyužiť.:)

      Odstrániť
  4. Hehe, veď vieš, že ja na konci roka vždy stresujem a dočítavam na poslednú chvíľu, aby som výzvu splnila :D Lenže ak by som si výzvu nedala, zrejme by som prečítala tak... hmm, desať kníh do roka. Fajn, niekto možno číta aj menej alebo vôbec, ale ja čítať chcem a toto ma motivuje. A na rozdiel od teba nemám výčitky, keď si počet kníh znížim - nejde mi o to, aby som dosiahla čo najväčšie číslo, ani o to, aby som niekoho prekonala, ale o to, aby som prinútila sama seba robiť aspoň niečo naplňujúce namiesto preklikávania stránok či sledovania youtube (čo aj tak robím, ale o koľko viac času by mi to zobralo, ak by som nečítala ani to málo kníh, ktoré čítam teraz? :D). Chápem tvoje dôvody pre ignorovanie výzvy, ale neexistuje dôvod, prečo by si sa mala reálne počas roka stresovať kvôli niečomu, čo má byť - ako si písala - zábavné a motivujúce. Každý je zdrojom svojho vlastného stresu :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja keď sa pre niečo rozhodnem alebo sa vyzvem, tak nechcem robiť žiadne ústupky.:D
      Jasné, pokiaľ to pre teba takto funguje a je to užitočné, prečo nie.:) Osobne mám buď náladu sa preklikávať atď. alebo čítať... Mať v hlave nejakého strašiaka-výzvu by mi nepomohlo.

      Jasné, že každý si je zdrojom vlastného stresu, ale osobne neviem ovplyvniť ten podvedomý pocit, ktorý by "vyzvanie sa" vo mne vyvolalo, oveľa jednoduchšie je predsa ani sa do toho nepúšťať.:D
      V článku som sa len snažila vysvetliť, že GR challenge nemusí každý vnímať rovnako a že sa do nej treba púšťať, len ak je to pre človeka niečo pozitívne.:D A nie ak to má byť stresujúci závod.

      Odstrániť
    2. Verím tomu, že každý má jasno v tom, prečo tú výzvu robí alebo nerobí :D Ale hej, ak ho to stresuje, tak to nespĺňa svoj účel a možno by mal zvážiť iný prístup. Mňa skôr ako tá "výzva" ťahá vpred môj perfekcionizmus :D Je mi jedno, či som dosiahla toľko alebo toľko kníh, ale za žiadnu cenu tam nemôžem mať, že je to nedokončené :D Až to by ma skutočne vystresovalo :D

      Odstrániť
    3. Ale môžeme si o tom pokecať a vymeniť si názory & skúsenosti.:D
      No vidíš. Môj perfekcionizmus by mi nedovolil ani ňou pohnúť.:D

      Odstrániť
  5. Mne sa na tom brutálne nepáči, že si ju viš meniť. Proste by sme mali zadať jedno číslo na začiatku roka a to by bolo záväzné. Však to je aká sprostosť, keď si to môžeš hocikedy upraviť? Človek si dá, že prečíta 50 kníh za rok, ale nestihne to a má len 40. Tak to prepíše na 40? To má potom aký zmysel? To nie je výzva. :D
    Ale v podstate máš pravdu, aj keď ja som to takto drasticky nikdy nevnímala, mne sa výzva celkom páči. Ja som mala skôr problém s tou Nanowrimo výzvou, to mi totálne dokafralo písanie, keď som zo seba nasilu tlačila slová. Vtedy som musela všetko prepisovať.
    Našťastie, pri čítaní to neberiem tak tragicky.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Že hej? Tiež sa mi to nezdá, je to podvádzanie.:D
      Jasné, každý to vníma inak a pre každého to inak (ne)funguje, najlepšie je skúsiť to na sebe.:)
      Pri písaní som to neskúšala, ale tipujem, že by to tiež veľmi nešlo.:D

      Odstrániť
  6. Naprosto Ti rozumím, mě takto svazovaly měsíční výzvy, kde jsem si určovala i jaké tituly budu v onom měsíci číst, a proto jsem je přestala dělat.. Ale roční výzvy na goodreads se letos opět účastním, ta mě baví - asi je to tím, že je to přeci jen delší časový horizont.
    Ať máš krásný rok 2017 a ať se čtení daří a hlavně - ať se všechny knihy líbí co nejvíce! Měj se moc krásně :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Viem si predstaviť, že to bolo veľmi obmedzujúce.
      Ďakujem pekne, aj tebe prajem krásny rok.:)

      Odstrániť
  7. Výzvu na rok 2016 som nesplnil a áno, je to stresujúce stále sa pozerať, koľko ešte chýba. Už čítam výlučne pre radosť, satisfakciu a osobný rozvoj :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. V tom prípade je to určite najlepšia cesta.:) Vďaka za koment btw!:D

      Odstrániť
  8. Ten úvod je tak trefný. ^▽^ Něco jako když vyšlo ToG #5 - najít příspěvek který nebyl o Empire of Storms bylo jako hledat jehlu v kupce sena. Nebo vybraný citát v pořádné bichličce.
    Letos/loni jsem řešila situaci s výzvou prvně. Zjistila jsem, že výzva má na mě přesně opačný účinek - demotivuje mě ve čtení a otevírání GR, kde mi zas řeknou, o kolik jsem pozadu. Navíc jsem si později začala vybírat knihy proto, že byly kratší a lehčí, nehledě na to, že jsem nemohla zadat re-reading. A tak jsem došla k názoru, že na 2016 i 2017 nastavím číslo 1. ^.~ A hádej co! Už mám výzvu splněnou a teď se můžu radovat z toho, kolikanásobně ji překročím, ne kolik mi chybí do 100%. ^.^

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Haha hej alebo jedným časom všetci čítali Adulthood is a myth.:D
      Tak fajn, nie som sama.:) To je zaujímavý nápad.^^

      Odstrániť
  9. Výzvy na GR sa pravidelne zúčastňujem. Hoci som zatiaľ počet kníh len zvyšovala a vždy som výzvu splnila, slúži mi skôr k tomu, aby som pekne pokope videla všetko, čo som v danom roku prečítala. Nestresujem sa kvôli tomu, dávam si reálne ciele a skôr sa pozitívne motivujem tak, že si dám na začiatku menej kníh (napr. tento rok je to 130), a potom keď budem veľmi popredu, zvýšim to (minulý rok som napr. začínala na 111, potom to skončilo na 150 a nakoniec som prečítala 164 kníh). Takže skôr to vidím tak, že sa táto výzva dá vnímať dvoma spôsobmi - ako niečo, čo nás negatívne ovplyvní a vystresuje nás, alebo ako niečo, čo na nás vplýva pozitívne. Už je potom na každom z nás, ako si to zariadime :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Kvôli prehľadu mám na každý rok vlastnú poličku.:)
      Jasné, každému vyhovuje niečo iné.
      Inak wau, neviem si predstaviť, ako sa dá prečítať toľko kníh.:O

      Odstrániť
  10. Veľmi zaujímavý článok. Musím sa priznať, že predtým, keď som si nedávala výzvu na GR, tak som si poctivo zapisovala, čo som prečítala, aby som vedela, koľko kníh som zvládla za rok. Prečo? Raz sa ma na to pýtala kamarátka a ja som jej nedokázala odpovedať. Tak som si povedala, že pre vlastnú potrebu chcem vedieť koľko kníh prečítam. :)
    Výzvu na GR si zadávam, ale nikdy nie som v strese či ju splním alebo nie. Proste čítam keď chcem a čo chcem a ak som náhodou pozadu alebo popredu? Kto by mal čas sledovať to.
    Ak by ma GR neupozornil na to, že si niektorí z mojich priateľov stanovili výzvu, pravdepodobne by som na to zabudla a ani by mi to nechýbalo. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vďaka.:)
      Ja si to tiež zapisujem a mám aj pre každý rok poličku na GR, len netúžim, aby to bolo v rámci dosahovania nejakého konkrétneho čísla.:D
      S takýmto prístupom je to určite fajn.:)

      Odstrániť