07/07/2016

Soman Chainani - Posledný a naveky (#3)

Keď vyšiel prvý diel Školy dobra a zla, očakávala som milú sériu pre deti. Rýchlo som však zistila (a dvojka ma v tom len utvrdila), že ide skôr o poriadne bláznivú jazdu aj pre iné vekové kategórie... A teraz je tu tretí, záverečný, diel, v ktorom sa Sophie a Agatha znovu pokúšajú nájsť svoj šťastný koniec, tentoraz posledný a naveky.

Pokiaľ ste nečítali prvé dva diely a vyhýbate sa spoilerom, preskočte nasledujúce dva odseky a pokračujte samotnou recenziou.

Keď sa Agatha so svojím princom Tedrosom vrátila domov do Gavaldonu a Sophie ostala v škole s riaditeľom Rafalom, obe si mysleli, že ich príbeh skončil. Každá predsa našla pravú lásku a šťastie! Lenže čarovné pero Storian odmieta za ich rozprávkou napísať záverečnú bodku a v dôsledku toho postupne odumiera celý rozprávkový svet...

V lesoch sa navyše vlády ujalo zlo, zloduchovia zo starých príbehov prepisujú svoje konce a Sophie váha, či prijať prsteň od riaditeľa školy a stať sa oficiálne jeho kráľovnou. Agatha s Tedrosom sa medzitým ukrývajú pred pomstychtivými dedinčanmi a čoraz väčšmi si uvedomujú, že im k šťastiu predsa len niekto chýba - Sophie.

Napokon im neostáva nič iné, len pokúsiť sa obnoviť ich priateľstvo, nastoliť rovnováhu medzi dobrom a zlom a konečne uzavrieť svoj príbeh - skôr, než nadobro odumrie slnko.

Soman Chainani dal rozprávkovému motívu tejto série úplne nový rozmer a, ako som už naznačila, príbeh vôbec nie je taký detský, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Práve v treťom dieli sa naplno ukazuje, čo všetko vlastne pre svoj svet vymyslel - odhalí sa spôsob jeho fungovania, kľúčové fakty z minulosti niektorých postáv, osudy notoricky známych rozprávkových hrdinov a hrdiniek... Skrátka do seba všetko uspokojujúco zapadne.

Autor neostáva pri očividných jednoduchých možnostiach, ale skúma svoje postavy a ich vzťahy akoby boli skutoční ľudia. Napríklad sledovať zmienených "notoricky známych rozprávkových hrdinov" ma veľmi bavilo. Naskytá sa nám totiž pohľad na ich život po "žili šťastne až naveky" (...naozaj?), na ich komplikované povahy, problémy so starobou (ktorá sa nevyhne nikomu). Rovnako zaujímavo bol podaný aj príbeh Tedrosa a jeho rodičov, Artuša a Guinevere.

Agatha, Sophie a Tedros sú, samozrejme, kapitola sama o sebe. S takýmto neskutočne mätúcim ľúbostným trojuholníkom som sa hádam ešte ani nestretla. Do poslednej chvíle som netušila, čo je vlastne správne a ako by ich skutočný šťastný koniec mal vyzerať. Autor vie naozaj výborne zavádzať a všetko to polemizovanie nad šťastnými koncami a dráma ma - zrejme vďaka neustálej neistote - nenudili. Veľmi sa mi páčilo tiež to, že ich interakcie vôbec nie sú prehnane romantické a rozprávkové, práve naopak, občas to medzi nimi veľmi realisticky škrípe...

Niekedy som sa však nedokázala celkom ubrániť dojmu, že sa z rozprávky pomaly stáva telenovela. Sérii by podľa mňa prospelo, keby sa v nej menej opakovali už použité vzorce - áno, vždy sa niečo zmenilo, ale napriek tomu to začínalo byť únavné. Nehovoriac o neustálych prudkých zmenách vo vzťahoch postáv.

Myslím, že nikoho neprekvapí, keď poviem, že sa kniha príjemne čítala. Nechýba v nej ani poriadna akcia či napínavé chvíle, na ktoré sme si zvykli v prvých dvoch dieloch, ibaže... Tentoraz sa objavilo i niekoľko hluchých miest, kedy som si uvedomovala, že je príbeh akýsi zbytočne rozťahaný.

Posledný a naveky považujem za slušný záver originálnej série, ktorá stojí za povšimnutie napriek svojim nedokonalostiam. Zároveň je pre mňa jej najslabším dielom - 4 hviezdičky ako predchádzajúce knihy odo mňa dostáva so skutočne odretými ušami.


Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju rovno kúpiť, môžete tak urobiť napríklad tu, na albatrosmedia.sk.
Za poskytnutie recenzného výtlačku výmenou za úprimnú recenziu ďakujem albatrosmedia.

Obálka z albatrosmedia.sk

2 komentáre:

  1. Jednotka ma veľmi bavila, ale dvojka už o niečo menej a ja neviem... po tom konci som už ani veľmi nemala chuť púšťať sa do trojky.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, neviem, či ti práve napraví chuť, ale zase... prečítať dva diely z troch je také blbé, nie? :D

      Odstrániť