08/05/2016

Patrick Ness - My ostatní tu len tak žijeme

Patrick Ness určite nie je prvý ani jediný, ktorý sa zamyslel nad tým, aké by to bolo, keby niekto písal o obyčajných ľuďoch, ktorí majú úplne iné starosti ako záchranu sveta ohrozeného nadprirodzenom. On však neostal iba pri neurčitých predstavách - namiesto toho napísal túto jedinečnú knihu. A, mimochodom, tá obálka fakt svieti v tme!

Mikey a jeho priatelia žijú vo svete, v ktorom každú chvíľu treba bojovať s nemŕtvymi, duchmi požierajúcimi duše, upírmi alebo najnovšie s nejakými neznámymi bytosťami, ktoré majú na svedomí to divné modré svetlo a niekoľko mŕtvych. To všetko sú však problémy nezávislákov.

Mikey chce len zmaturovať, nezblázniť sa a užiť si maturitný ples so svojimi obyčajnými priateľmi (teda... takmer obyčajnými) bez toho, aby niekto vyhodil v zápale boja školu do vzduchu. A ešte sa možno konečne dať dokopy s dievčaťom, do ktorého je zamilovaný. Niežeby to bolo oveľa jednoduchšie ako záchrana sveta.

Ako hovorí anotácia, "Patrick Ness nám vo svojom novom románe pripomína, že na svete existuje mnoho druhov výnimočnosti, a v každom z nás sa skrýva niečo mimoriadne."

Buďte bez obáv, popri pripomenutí si vlastnej (ne)výnimočnosti sa zároveň výborne zabavíte. Úvod každej kapitoly totiž tvorí pár riadkov venovaných nezávislákom, tiež známych ako "tradiční hrdinovia každej druhej YA paranormálky so všetkými príslušnými klišé". Osobne som tieto časti zbožňovala, sú totiž stručné a zároveň výstižné a nehorázne vtipné, skrátka taká nenásilná trefná paródia. A viete čo? Na konci som si uvedomila, že keby to autor napísal seriózne, zrejme by som mu to aj tak zhltla.

Zvyšok príbehu je presne taký, aký sľubuje popis knihy. Venuje sa každodennému životu skupinky maturantov, ktorých nadprirodzeno zasahuje presne tak, ako by zasiahlo drvivú väčšinu z nás - okrajovo. Vnímajú, že sa niečo deje, ale majú vlastné starosti. Táto kniha je o problémoch so vzťahmi, rodinných problémoch, psychických problémoch a tiež o úplne pochopiteľnom strachu z budúcnosti. Autor nezabudol ani na nenásilnú romantickú zápletku, no väčší dôraz je kladený na priateľstvo, čo ma vždy vie potešiť.

My ostatní tu len žijeme rozhodne nie je strhujúco akčná kniha, no ubezpečujem vás, že život hlavných hrdinov predsa len nie je úplne nudný. Navyše má naozaj originálny nápad, vtip, niekoľko pekných myšlienok a je výborne napísaná. Autor má nielen jedinečné nápady, ale i štýl, kniha sa čítala veľmi rýchlo a príjemne.

Celkovo som spokojná s tým, čo som dostala a knihe dávam zaslúžené 4 hviezdičky. Ak ste už unavení zo všetkých tých "obyčajných" hrdiniek & hrdinov, ktorí sa vrhajú z jedného dobrodružstva do druhého... My ostatní tu len tak žijeme čaká!


Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju rovno kúpiť, môžete tak urobiť napríklad tu, na slovart.sk.
Za poskytnutie recenzného výtlačku výmenou za úprimnú recenziu ďakujem vydavateľstvu Slovart. 

Obálka z slovart.sk

8 komentárov:

  1. YA není mým oblíbeným žánrem, ale tohle mi přijde takové střízlivé, zábavné, vypadá to dobře :) (Taky mám radši zápletky týkající se přátelství než romantických vztahů)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. O knize jsem už četla na jiném blogu. Docela mě opět zaujala, takže připisuji na nekonečný seznam! :D
    DENYII

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Túto knihu som nejako ignorovala, pretože som si myslela, že je to contemporary na štýl Greena (teda drama, drama, láska, smrť, drama, hlboká filozofia o dnešnom živote mladých ľudí a podobne :D) a to ja zrovna nemusím. Ale teraz si to získalo moju pozornosť a zrejme sa po tom aj obzriem. Až sa spamätám z Lunar chronicles a budem schopná čítať aj niečo iné :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Pekná definícia, hoci ja to Greenovi žeriem. :D Každopádne som rada, že som ťa mohla vyviesť z omylu. :D
      A úplne ťa chápem, po TLC je to neľahká úloha. :D

      Odstrániť
    2. Tak ja nemám rada príbehy na tento štýl, lebo na môj vkus sú buď moc depresívne alebo moc... netuším :D Nikdy som od neho nič nečítala, ale v každom prípade ma to neláka :D

      A hej, je to mega ťažké, lebo teraz mám dojem, že s poslednou stránkou Winter vo mne čosi umrelo a už sa to nikdy nevráti :D

      Odstrániť
    3. Hm, na druhej strane, tvoja definícia vystihla najmä Hviezdy. Napríklad Aljaška nie je taká sladká, skôr reálna a hej, je tam aj dráma a nejaké filozofickejšie myšlienky, ale knihe to rozhodne neublížilo.:D Ak sa niekedy budeš predsa len do Greena púšťať, mohla by si dať šancu práve Aljaške. Hoci si nie som istá, či by sa ti to páčilo. No pokračujem vo vyvracaní: také Kataríny majú trochu romantiky, minimum filozofie, poriadne uletených hrdinov a skoro žiadnu drámu - väčšina sa teda sťažuje, že je to nudné, ale ja som počúvala perfektne nahovorené audio a bavila sa, takže...:D

      :D :D Viem ako sa cítiš, moje plece je ti k dispozícií na vyplakanie...:D

      Odstrániť