6. 9. 2015

Amy Tan - Údolí úžasu

Historické romány síce nečítam často, no občas sa do nejakého rada pustím. Najnovšie ma zaujalo Údolí úžasu, ktoré svojim čitateľom sľubuje "působivý epický příběh dvou generací žen na pozadí měnící se Šanghaje přelomu 19. a 20. století".

Američanka Lulu Mimi vlastní v Šanghaji prvotriedny dom kurtizán. V tomto prostredí vyrastá i jej dcéra Violet, ktorej nič nechýba - azda až na matkinu pozornosť. Jej detstvo však náhle skončí, keď sa jej matka nechá oklamať svojím milencom a odpláva na lodi do Ameriky v domnení, že Violet je tiež na palube. Tá je v skutočnosti predaná do nevestinca ako splátka za dlhy.

Našťastie sa Violet čoskoro ujme bývalá kurtizána z domu jej matky a zasvätí ju do všetkého, čo potrebuje vedieť. Violet postupne stráca akúkoľvek nádej, že sa jej situácia zmení, stáva sa uznávanou kurtizánou a postupne spoznáva mužov, ktorí ovplyvnia jej osud...


Keďže má Údolí úžasu takmer 700 strán, vopred som sa pripravila na to, že môže mať pomalšie tempo. A naozaj, už prvé strany ma utvrdili v presvedčení, že na tento príbeh treba dostatok času, trpezlivosti a zvedavosti. Napriek tomu sa vôbec nečíta zle, autorkin štýl písania je príjemný.

Amy Tan sa vyzná v období a prostredí, ktoré opisuje, a tieto vedomosti využíva nielen na vybudovanie autentickej atmosféry, ale zároveň ich posúva čitateľom. Osobne som sa rada dozvedela niečo nové o tom, ako sa žilo v Číne, ako vyzeralo spolunažívanie Číňanov s Američanmi, či ako veci fungovali v domoch kurtizán. Som však presvedčená, že to miestami autorka s detailmi preháňala - menej je niekedy viac. Taktiež Violetin príbeh bol v istých úsekoch príliš rozťahaný, knihe by mierne skrátenie prospelo.

Údolí úžasu tvorí zaujímavá a pútavá zmes tajomstiev, podvodov, sklamania i lásky - či už tej medzi milencami alebo vo vzťahu rodičov a detí. Postupne sa pred vami vynára celý príbeh, objasňujú sa udalosti z minulosti, ďalej sledujete Violetin život... Vždy sa nájde niečo, čo vás prekvapí. Ako ste si už určite domysleli, kniha nie je plná akcie, no páčilo sa mi, že bola veľmi dobre premyslená a zaujímalo ma, čo bude ďalej.

Vzhľadom na dlhý časový úsek, ktorý pokrýva, sa tu vystrieda množstvo rôznorodých postáv. V tomto smere nemôžem nič vytknúť, boli naozaj realistické a trojrozmerné, bez ohľadu na to, či mali väčšiu alebo menšiu úlohu. Nanešťastie som sa do nich nedokázala vžiť a pochopiť ich rozhodnutia, čo do istej miery negatívne ovplyvňovalo moje dojmy.

Keďže sa kniha venuje naozaj ťažkým témam, má dosť pochmúrnu, miestami priam beznádejnú, atmosféru. Autorka neváha a vykresľuje veci realisticky a bez prikrášlení - či už ide o sex alebo životné podmienky.

Údolí úžasu nie je vôbec zlá kniha, má svoje silné stránky a pokiaľ vás zaujal námet, určite jej dajte šancu. Na druhej strane vás ale musím varovať, že má i slabšie a nudnejšie miesta a mali by ste sa pripraviť na ťažšie, temnejšie čítanie. Na mňa toho bolo miestami priveľa, kniha mi akosi nesadla a v konečnom dôsledku jej udeľujem 3 hviezdičky.


Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju rovno kúpiť, môžete tak urobiť napríklad tu, na albatrosmedia.sk.
Za poskytnutie recenzného výtlačku výmenou za úprimnú recenziu ďakujem albatrosmedia.

Obálka z albatrosmedia.sk

6 komentárov:

  1. Tak námět mě zaujal moc, mám takový knížky ráda :) Díky za lákačku

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Historické knížky taky moc nečtu, ale možná udělám výjimku :) Zní to docela dobře :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Mám na historické knihy vybraný vkus ale tahle mne docela zaujala :)
    http://small-literaryworld.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak trebárs sa ti bude páčiť.:)

      Odstrániť