12. 4. 2014

Sally Green - Half Bad / Polozlý (#1)

O knihe Half Bad, respektíve Polozlý, ste zrejme už niečo počuli. Pokiaľ nie, nevadí - v skratke sa jedná o YA novinku s úžasnou obálkou a trailerom (môžete si pozrieť aj jeho slovenskú verziu), ktorá na Slovensku vychádza už o dva dni, 15. apríla, vo vydavateľstve Ikar (ktorému zároveň ďakujem za poskytnutie e-booku).

Tu je zmienená obálka a anotácia, hoci podľa mňa knihu tak úplne nevystihuje: „Nič nie je dobré alebo zlé samo osebe: záleží na tom, čo vidíme my.“ William Shakespeare, Hamlet
Nathanovi v žilách koluje dvojaká krv. Splodený zo zakázanej lásky medzi bielou čarodejnicou a najkrutejším a najmocnejším čiernym čarodejníkom uniká pred celým svetom. Mal radšej zomrieť pri narodení, ako si to želala rada Bielych čarodejníc. Nechceného polovičiaka čaká krutý osud. Pre večný boj medzi bielymi a čiernymi čarodejnicami bude žiť ako štvaná zver až do svojich sedemnástych narodenín. Vtedy sa rozhodne, na ktorú stranu skutočne patrí. Pod jednou podmienkou. Musí prijať tri dary a napiť sa krvi svojho predka, inak ho čaká smrť. Nathanova matka si však po jeho narodení siahla na život a o otcovi už dlhé roky nik nepočul. Nezostáva mu nič iné, len sa pokúsiť o nemožné – nájsť najobávanejšieho čierneho čarodejníka na svete. Ale ako, keď nemôže veriť ani svojej láske?


Hlavný hrdina, polovičiak Nathan, je iný a táto kniha tiež. To je očividné už po prvých stránkach, ktoré čitateľa prekvapia a zaujmú tým, že sú písané veľmi netradične v druhej osobe a navyše ponúkajú kombináciu skvelej atmosféry a žiadnych odpovedí.

Netrvá však dlho, druhá osoba sa vytratí a naskytne sa nám pohľad do Nathanovej minulosti, ktorý prichádza spolu s vysvetleniami. Koncept dobrých a zlých čarodejníkov zrejme nikoho neohúri, rovnako ako ani tajomný veľký záporák, a predsa je svet Sally Green tak akosi... originálne neoriginálny

Po prvé, autorka akoby sa väčšinu času ani nesnažila presvedčiť nás, že má všetko poriadne premyslené, namiesto budovania sveta a reálii sa zameriava na Nathanov príbeh, zároveň sa však v knihe niekedy objavia nejaké svojské detaily. Nuž a potom je tu ešte fakt, že tí dobrí sa správajú jednoducho hrozne, zatiaľ čo o tých zlých, s výnimkou niekoľkých zmienok, najmä zo začiatku toho veľa nevieme, takže zdanlivo jasná hranica medzi dobrom a zlom je v konečnom dôsledku neskutočne rozmazaná.

Čo sa týka konkrétnych postáv, niektoré boli prepracované viac, iné menej, pričom najviac sa Sally očividne zamerala práve na hlavného hrdinu Nathana. Ten bol rozhodne svojský, no vzhľadom na to, koľkými vecami si musel prejsť, sa nič iné očakávať ani nedá. Osobne som celý jeho charakter autorke uverila a mala som Nathana rada.

V knihe sa striedajú rôzne pasáže - tajomné s úžasnou atmosférou, také klasickejšie, nejaké akčné a bohužiaľ tiež zopár slabších, takmer nudných, sem-tam sa vyskytnú i nechutné scény... Definovať štýl písania je nemožné, niekoľkokrát sa totiž v priebehu príbehu výrazne zmení, čo bolo tak trochu mätúce, našťastie sa však kniha celý čas čítala dobre a vlastne ma celkom chytila.

Skrátka, či už v postavách, podaní alebo prostredí, všade vidieť akúsi nevyrovnanosť a kontrasty a to robí z Half Bad netypický kúsok a zároveň to komplikuje hodnotenie. Na jednej strane má svoje zápory, pre niektorých určite dosť veľké, na druhej strane si cením jej odlišnosť a ktovie, čo ukážu ďalšie diely? 

Môj dojem je relatívne zmätený, ale vcelku pozitívny, dávam tri hviezdičky. Pokiaľ ste zvedaví a máte náladu na niečo zvláštne, skúste jej dať šancu, možno vám nesadne vôbec a možno si ju naopak zamilujete, na Half Bad jednoducho niečo je.


Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju predobjednať, môžete to urobiť napríklad tu, na Bux.sk.

Anotácia a obálka z bux.sk
Autorka hviezdičiek: MAKY.OREL

10 komentárov:

  1. Knižku si chcem veľmi prečítať :) Vyzerá dobre aj keď má nejaké svoje nedostatky :)
    Pekná recenzia

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem.:) Hádam sa k nej teda dostaneš & bude sa ti páčiť.

      Odstrániť
  2. Ja sa hádam ku knižke dostanem čím skôr, som na ňu strašne zvedavá, lebo podľa odoziev ju buď ľudia mali radi alebo nemali, toto je prvé hodnotenie v strede, ktoré som videla :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, ja som ju mala rada asi tak svojím spôsobom alebo čo.:D Každopádne je to určite rozporuplná kniha a tipujem, že väčšina ľudí sa fakt zaradí do jednej alebo druhej skupiny. Som zvedavá, kde skončíš ty.:) Hádam sa ti bude páčiť.:D

      Odstrániť
  3. Mě na knížce nejvíc zaujala obálka. A docela dost dobře nechápu, proč je na ní název napsaný anglicky i slovensky. Asi nějaký vyšší záměr :D

    Každopádně - vypadá to zajímavě, ale přesto mě to neláká. Na druhou stranu psaní z druhé osoby jsem asi ještě nikdy nikde neviděla... Takže jsem na pomezí. Pravděpodobně po tom někdy chmatnu, ale cíleně to určitě nebude :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ani ja to nechápem, ale páči sa mi, takže to neriešim.:D
      Jasné, to chápem.:) Ktovie, trebárs na ňu narazíš.:)

      Odstrániť
  4. Z tvojej recenzie vyplýva, že kniha je divná. Aspoň ja som to tak pochopila, a preto si ju chcem ešte viac prečítať :D
    P.S. To je logika, čo? :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. V podstate hej.:D Snáď sa ti k nej teda podarí dostať a bude sa ti páčiť.:D
      Prečo, divné môže byť dobré, takže ťa chápem.:D

      Odstrániť
  5. Ja som videla treiler a čítala som aj anotáciu ešte dávnejšia, no vôbec ma to nezaujalo. A vďaka tvojej recenzii som si úplne istá, že to ani čítať nebudem, :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Och, hm, tak odrádzať som sa ozaj nesnažila, ale každému kniha nesadne, takže keď ťa nezaujala... čo už.:D

      Odstrániť