8. 2. 2014

Colleen Hoover - Beznádejná (#1)

Počuli ste už o slovenskej novinke Beznádejná od Colleen Hooverovej? Pretože za povšimnutie rozhodne stojí - jedná sa o netradičný a silný príbeh podaný až prekvapivo ľahko... 

Ale nechcem predbiehať; ako vždy si môžete najprv prezrieť obálku a prečítať anotáciu: Sky začne chodiť do školy až krátko pred osemnástymi narodeninami, dovtedy ju doma vyučovala adoptívna matka Karen. Nikdy proti tomu neprotestovala – ak jej v živote niečo chýbalo, tak len televízia a internet. Chce však študovať na vysokej škole, je teda načase prísť medzi vrstovníkov.
Spolužiaci ju však prijímajú nepriateľsky. Okrem jedného čudáka, geja a mormóna. A okrem pekného chlapca Holdera, ktorý sa jej akosi pričasto pletie do života. Holder je beznádejný prípad a Sky vie, že by sa s ním nemala stretávať. Ale ako, keď spolu chodia do školy a on sa o ňu zaujíma až priveľmi? Čoskoro zisťuje, že Holder vôbec nie je taký, ako sa obávala, citové puto medzi nimi nezadržateľne mocnie, ale v intímnych chvíľach Sky podlieha panike...
Jedného dňa u Holdera náhodou natrafí na starú fotografiu, z ktorej pochopí, že sa s ním a s jeho sestrou poznali už ako deti. Práve Holder bol svedkom toho, ako Hope, dievčatko od susedov, neznáma žena uniesla zo záhrady ich domu. Kto je vlastne Sky a čo má spoločné s nešťastím malej Hope?
Dávno zabudnuté či vytesnené spomienky sa vracajú a Sky zúfalo dáva dohromady skladačku svojho života od zvláštneho správania adoptívnej matky až po desivé rodinné tajomstvo z detstva. Našťastie je tu Holder a šanca na návrat do normálneho života plného lásky a vášne.


Jednou z vecí, ktoré si na tejto knihe nesmierne cením, je jej odlišnosť. Napríklad sa odohráva v relatívne krátkom časovom úseku. Namiesto kapitol sa delí do úsekov podľa času a dátumu - podľa mňa to bola zaujímavá a osviežujúca forma.

Logicky si autorka nemohla dovoliť zoznamovať nás s prehnaným množstvom vedľajších postáv (no tých pár, ktoré sa objavili, boli sympatické, najmä Six) alebo sa zaoberať nepodstatnými udalosťami do priveľkých podrobností. Tu sa s ňou bohužiaľ zrejme trochu rozchádzam v názore na to, čo je dôležité - osobne by som uvítala o čosi menej bozkávania a ďalších romantických scén medzi hlavnou dvojicou a viac iných situácii. Trebárs škola spomínaná v anotácii je v knihe úplne na vedľajšej koľaji. 

Možno by som na to hľadela inak, pokiaľ by som si k hlavným postavám - Sky a Holderovi - vybudovala hlbší vzťah, no nestalo sa. Na druhej strane ma však rozhodne neobťažovali a musím oceniť, že sú dobre napísaní a ľudskí, rozhodne nečakajte žiadnu umelú dokonalosť, ktorej máme všetci plné zuby.

Veľkú časť knihy som vnímala Beznádejnú ako priemernú a najväčším plusom bol zrejme príjemný štýl písania, čítala sa totiž hladko a rýchlo. Ďalej sa mi páčili niektoré zvláštne a pekné momenty, či zopár nečakaných originálnych detailov, tie vždy dobre padnú.

Potom sa pomaly začala odhaľovať minulosť, vynárali sa ďalšie a ďalšie otázky, objavovali sa odpovede, ktoré neboli vždy príjemné a úroveň knihy sa zdvihla. Tu musím poznamenať, že hoci sa kniha zaoberá naozaj nepríjemnými vecami, nestráca svoje tempo, ani sa z nej nestáva ťažké čítanie, autorka zbytočne nepreháňa a nedramatizuje.

Niektoré časti boli absolútne úžasné, iné mi sadli menej, a hoci ma príbeh výraznejšie emocionálne nezasiahol, je svojím spôsobom silný. Nič podobné som ešte nečítala a som vďačná, že to Beznádejná zmenila, koniec koncov, nemôžeme večne zatvárať oči pred všetkým zlým. Taktiež oceňujem posolstvo, ktoré v sebe nesie - že všetko sa dá prekonať, zvládnuť a prekážky, ktorým musíme čeliť, nás nedefinujú.

Aby som to zhrnula, ak hľadáte rýchly, romantický príbeh, ktorý sa zároveň zaoberá ťažkou témou a pritom zbytočne netlačí na pílu, Beznádejná je pre vás to pravé. Ja jej síce dávam "len" 4 hviezdičky, no myslím, že pokiaľ si zamilujete postavy, má potenciál dosiahnuť ajpiatu.


Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju rovno kúpiť, môžete tak urobiť napríklad tu, na Bux.sk.
Mimochodom, za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Ikar.


Anotácia a obálka z bux.sk
Autorka hviezdičiek: MAKY.OREL

10 komentárov:

  1. Tú knihu som si všimla ešte minule, obálka bola pekná, ale až doteraz som si neprečítala, o čom kniha je. Myslím, že si ju čoskoro prečítam. :) Pekná recenzia. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. "osobne by som uvítala o čosi menej bozkávania a ďalších romantických scén medzi hlavnou dvojicou" - Keď je toho v knihe príliš, tak aj mne to lezie na nervy :DD
    Ale aj tak si ju chcem prečítať :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hej, všetkého veľa škodí.:D Určite prečítaj, myslím, že by sa ti mohla páčiť.:)

      Odstrániť
  3. Na Bez naděje jsem četla mnoho kladných recenzí, takže si ji rozhodně přečtu. Mám totiž ráda romantické knížky. =D No, už aby u nás taky vyšla.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Jop, na tuhle knížku se chystám. Už jsem četla pár dalších pozitivních recenzí, tak jsem si řekla, že ji zkusím. Jsem na ni tedy docela zvědavá. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Táto knižka ma zaujala obálkou, proste som mala pocit, že ju chcem doma, tak som si ju z buxu objednala 8) Ešte som nečítala, ale teším sa na ňu a som zvedavá, či ma nebude tá romantika nudiť.

    OdpovedaťOdstrániť