30/11/2013

Gail Carriger - Etiquette & Espionage (#1), Curtsies & Conspiracies (#2)

Gail Carriger je známa napríklad svojou adult sériou Parasol Protectorate. Jej štvordielna YA séria Finishing School je zasadená v rovnakom svete, akurát sa odohráva o 25 rokov skôr. Prvú knihu, Etiquette & Espionage, ste možno zaregistrovali tiež v súvislosti s plánovaným českým vydaním, ktoré bude mať na svedomí CooBoo.

Pokiaľ ste ešte o jej knihách nepočuli, mali by ste to napraviť; o tom sa vás pokúsim presvedčiť aj v tejto recenzii na prvé dva diely Finishing School (spoilerov sa ako zvyčajne báť netreba a anotácia sa týka iba prvého dielu).

It's one thing to learn to curtsy properly. It's quite another to learn to curtsy and throw a knife at the same time. Welcome to Finishing School.
Fourteen-year-old Sophronia is a great trial to her poor mother. Sophronia is more interested in dismantling clocks and climbing trees than proper manners—and the family can only hope that company never sees her atrocious curtsy. Mrs. Temminick is desperate for her daughter to become a proper lady. So she enrolls Sophronia in Mademoiselle Geraldine's Finishing Academy for Young Ladies of Quality.
But Sophronia soon realizes the school is not quite what her mother might have hoped. At Mademoiselle Geraldine's, young ladies learn to finish...everything. Certainly, they learn the fine arts of dance, dress, and etiquette, but they also learn to deal out death, diversion, and espionage—in the politest possible ways, of course. Sophronia and her friends are in for a rousing first year's education.

V prvom rade musím povedať, že som si absolútne zamilovala svet, v ktorom sa príbeh odohráva! Veľa kníh z tohto žánru som nečítala (vlastne okrem The Infernal Devices asi žiadne), takže nečakajte porovnávanie,  ale nesmierne ma bavili všetky fantasy prvky, mechanicals, bály, šaty, etiketa... Gail má všetko do detailu premyslené, svoj svet perfektne pozná a dokáže informácie podať čitateľovi v správnych chvíľach a  množstvách.

Ďalšie obrovské plus je autorkin osobitý štýl písania - spočiatku sa mi zdal trošku náročnejší, no v konečnom dôsledku mi vážne sadol - a svojský zmysel pre humor, tieto aspekty knihám dávali úplne iný rozmer.

Postavy sú naozaj rôznorodé a opäť vidieť, že Gail vie, čo robí, väčšinu som si obľúbila. Hlavná hrdinka Sophronia je niekedy možno až príliš šikovná a v C&C sa jej charakter sa uberal tak trochu zvláštnym smerom, nie je úplne typická superextra kladná postava, lenže na druhej strane - prečo nie? Každý má nejaké chyby, ľudia sú všelijakí a ja som jej rozhodne držala palce.

Dej sa odohráva prevažne na škole, čo okrem zaujímavého prostredia sľubuje tiež postupný vývoj postáv nielen v priebehu deja, ale tiež vekom. Tieto zmeny sú rozhodne vidieť už medzi prvou a druhou knihou. Taktiež napríklad romantika - v E&E nebola v podstate žiadna, v druhej knihe sa čosi rysuje. Ide hlavne o flirtovanie a náznaky; medzi nimi bohužiaľ aj náznak milostného trojuholníku, čo sa mi veľmi nepozdáva, každopádne dám Gail šancu dokázať, že si s tým dokáže poradiť.

Rovno vás však varujem, že E&E ani C&C nie sú najakčnejšie, dosť času sa venuje rôznemu objavovaniu Sophronie, postavy a škola majú dosť priestoru... A popritom sa tam odvíja určitá dejová linka. Napriek tomu som sa pri čítaní vôbec nenudila a keď sa nejaká tá akcia vyskytla, užila som si ju.

Ďalšie diely si určite prečítam - už teraz mi hrdinovia a svet chýbajú, hoci som sa, našťastie, pri oboch knihách dočkala do istej miery uzavretého konca, čo mi čakanie trochu uľahčuje. Ak ste to teda ešte nepochopili - sériu vám vrelo odporúčam a udeľujem obom knihám (možno s malinkým zaváhaním) päť hviezdičiek.


Btw: Akurát angličtina sa mi zdala trošku ťažšia, takže úplní začiatočníci by asi mali počkať na preklad... Na druhej strane, za skúšku nič nedáte, však.:)

Anotácie a obálky z goodreads.com
Autorka hviezdičiek: MAKY.OREL

8 komentárov:

  1. On ten první díl nevyjde pouze v češtině, ale i ve slovenštině, tuším. :)
    Nicméně na knížku se opravdu těším, z těch knih, které CooBoo plánuje na příští rok, asi zatím nejvíce. Na překlad si počkám skoro určitě, přece jenom nejsem v té angličtině nijak zvlášť zběhlá, jop. :) A budu doufat, že u nás vyjde pak i ten druhý díl co nejdříve. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aha, no dokonca.:) Vďaka za info.
      Ani sa nečudujem, v tomto prípade fakt siahli po skvelej sérii.^^ Snáď áno.:)

      Odstrániť
  2. Na túto knihu mám zálusk už tak strašne dlho a ešte stále som sa k nej akosi nedostala :/ Dúfam, že to vianočné prázdniny zmenia, pretože to vyzerá byť na celkom fajn sériu :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Slečna na obálce má moc hezké nůžky :3

    Jak jsem ti už psala, ráda bych si to přečetla, ale nevím, jestli to tu seženu... vídeňské knihovny ignorují YA knihy. :c

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tvoj komentár iba potvrdzuje (prvá časť), že je to niečo pre teba, takže... snáď sa raz k tomu dostaneš.:3

      Odstrániť
  4. Už veľmi dlho si to chcem prečítať, ale keď som zistila, že to vyjde aj u nás, už čakám :D :D Veď aj tak to za chvíľu bude :D
    Čas tak letí :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ako kedy.:D Snáď ti teraz fakt preletí a bude sa ti kniha páčiť.:)

      Odstrániť