4. 8. 2013

Danielle Trussoni - Angelopolis (#2)

Pamätáte si ešte na Angelológiu? Tí z vás, ktorí knihu čítali, iste vedia, že skončila... poriadne otvorene. Teraz sme sa však konečne dočkali pokračovania, ktoré už 13. 8. vyjde aj v slovenčine vo vydavateľstve Ikar - týmto chcem zároveň poďakovať za poskytnutie recenzného výtlačku.

Recenzia neobsahuje spoilery a to ani pre prvú knihu, čo sa nedá povedať o anotácii, preto ju čítajte na vlastné riziko: Odkedy Verlaine naposledy videl Evangelinu vzniesť sa z brooklynského mosta, uplynulo vyše desať rokov. Jej krídla boli preňho symbolom zrady, ktorá ho stále máta. Stal sa z neho elitný lovec anjelov Angelologickej spoločnosti a cieľavedome a s oddanosťou sa venuje svojmu poslaniu pochytať, uväzniť a zlikvidovať Evangelinin druh.
Keď sa však Evangelina pred ním znenazdajky zjaví na tlmene osvetlenej parížskej ulici, Verlaine si uvedomí, že je svojou podstatou celkom iná ako ostatné bytosti, čo tak neľútostne prenasledoval. Vír pochybností a zmätku ešte zosilnie, keď mu ju spred nosa unesie anjel, už vyše storočia patriaci medzi Spoločnosťou najhľadanejšie bytosti. Nasledujúca naháňačka zavedie Verlaina a ďalších angelológov spod tieňov Eiffelovej veže cez cárske paláce v Sankt Peterburgu až hlboko do sibírskych gubernií a k brehom Čierneho mora. Čaká tam na nich pravda o Evangelininom pôvode – a sily, ktoré ich môžu priviesť k víťazstvu, alebo záhube.
Angelopolis vykresľuje ohromujúci obraz, skĺbený z histórie a vedy – cárskej minulosti Ruska, modernej genetiky a starovekých vyobrazení najmocnejšieho anjelského zjavenia, zvestovania archanjela Gabriela – do dramatického príbehu o únose, hľadaní pokladu a nebeskej vojne, v ktorom osud ľudstva zase raz visí na vlásku.
 


Začnem vecou, ktorá ma potešila hneď na začiatku. Hoci mám inak dobrú pamäť, obsahy kníh z nej zvyknú rýchlo vyfučať a Angelológiu som čítala vážne dávno. Pred začatím Angelopolisu som sa teda obávala, že budem musieť absolvovať re-reading jednotky, avšak napokon nebol potrebný. Všetkých "knižných sklerotikov" ako som ja týmto ubezpečujem, že s nejakou približnou predstavou si úplne vystačíte

Napomáha tomu aj fakt, že sa Angelopolis odohráva až 10 rokov po ukončení prvej knihy, samotná Evangelina sa tam vlastne zas tak veľmi nevyskytuje a pre istotu sa vo väčšine knihy ešte aj nachádzame na úplne odlišných miestach ako predtým.

Veľmi rýchlo som si zároveň uvedomila, že Danielle píše vskutku príjemným štýlom, nejedná sa o žiadne náročné čítanie. Bohužiaľ ma ale kniha ani nepohltila, všetko som sledovala s odstupom. Na druhej strane, na tom mali svoju zásluhu aj charaktery, či skôr ich úloha...

V knihe sa stretávame s pomerne veľkým množstvom postáv, prevažne nových. Autorka o nich na striedačku (nachádzajú sa totiž na rozličných miestach) píše v tretej osobe a hoci práve oni uvádzajú veci do pohybu, zisťujú informácie a tak ďalej, Danielle sa sústreďuje hlavne na veci dôležité pre príbeh, nie na samotných jednotlivcov a ich emócie. Na druhej strane - nikto z nich mi aspoň neprekážal, všakže.

Spomenula som informácie. Tých je v príbehu vážne plno, autorka študovala, prekrúcala a domýšľala si statočne, až nakoniec vybudovala pomerne originálny a premyslený svet a verziu histórie, to jej treba uznať. (Pri niektorých teóriách som ako kresťanka popravde škrípala zubami, ale s tým rátam, obzvlášť pri anjelskej tematike a vám to nemusí vôbec prekážať.)

Problém bol hlavne v tom, že dialógy, v ktorých sa všetko možné aj nemožné odhaľovalo, zaberali na môj vkus priveľa strán. Iste, vďaka už spomínaným rozdielnym pohľadom došlo aj na akciu či súboje (vážne fajn zmena), avšak nebolo ich dosť, aby knihu vytrhli z pokojného tempa.

To sa, samozrejme, zmenilo s poslednými stránkami. Situácia sa stávala stále napätejšou, veci sa rozhýbali, zdalo sa, že všetko konečne vyvrcholí... Čakala som, že sa udeje niečo veľké a prevratné, avšak dočkala som sa akurát ďalšieho veeeľmi otvoreného konca, ktorý zrejme pripravuje pôdu pokračovaniu.

Angelopolis je teda z môjho pohľadu akýsi typický "výplňový diel", nezaujme ako jednotka, ani nedôjde na epické finále a to ma vážne mrzí, keďže som nútená udeliť priemerné 3 hviedičky. Každopádne - pokiaľ sa vám páčila Angelológia, dvojku si ujsť určite nenecháte a pustiť sa do série určite odporúčam tým, ktorí majú radi netradične spracovaných anjelov a postupné nabaľovanie faktov, ktoré vytvárajú vcelku prepracovanú a zaujímavú mozaiku. Ktovie, možno vo vás zanechá oveľa lepšie dojmy ako vo mne, veď sto ľudí = sto chutí.



Knihu si môžete predobjednať napríklad tu, na bux.sk.

Anotácia a obálka z bux.sk
Autorka hviezdičiek: MAKY.OREL

8 komentárov:

  1. Mne stačil 1 človek, ktorý mi povedal, že po pár kapitolách 1tky, už nemal chuť knihu vidieť 8D Neviem, mňa proste už len ten 1. diel vôbec neťahá. Niežeby som anjelov nemala rada, ale zase viac obľubujem upírov a iné potvory, anjeli sú tak nejako na konci 8D Čo sa mi páči je séria Nadpozemská, ale inak anjelov moc nevyhľadávam. Na týchto knihách sa mi páčia celkom akurát tak obálky 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, povedzme, že tie knihy vážne nesadnú každému, tak je to s mnohými.:D
      Inak popravde aj ja zvyčajne uprednostním tie iné potvory, ale mám aj obľúbené anjelské série.:D
      Hej, aj mne sa obálky páčia.:]

      Odstrániť
  2. Moc se mi líbí ta obálka. A vlastně i ten název. Zcela upřímně se přiznám, že o knížce slyším poprvé v životě a... docela mě to zaujalo. S anděly jsem toho ještě moc nečetla (teda, doufám, že je to s anděly :D), takže v tomhle směru mě může ještě spoustu věcí překvapit. Mažu na GR a přidávám do to-read listu (a tím opět ničím své přecevzetí "přečtu co nejvíc knížek z to-read listu! A budu ho mít úplně malý!" :D)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, je to s anjelmi.:D Tak som rada, že si zase niečo nové objavila a dúfam, že sa ti to bude páčiť.:):D Inak s to-read listom sú večné problémy.:D Ja ho mám krátky iba preto, že mám ďalšie poličku s názvami "maybe-to-read" a "waiting-to-read".:D

      Odstrániť
  3. Vážne obdivujem všetkých ľudí, ktorí boli schopný Ageológiu prečítať do konca. A ešte sa aj pustiť do ďalšej časti. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Nechcem aby to vyznelo divne, no doteraz som mala vážne pochybnosti, že takéto knihy niekto aj číta (niekto kto nemá nad 50 rokov, alebo niekto kto nepozerá v telke "100 % veštenie", TV LUX a pod.. ) Takže som vskutku ohromená. :D

    Toto je presne taká kniha, ktorú obchádzam a vždy keď mám možnosť debilne sa mračím na obálku. Zisťujem, že henten typ knihy vôbec nemusím a z pohľadu na ňu by som dala dve hviezdy (prečo vždy hodnotím knihy už keď vidím obálku? Sa mi to stáva akosi často). Nič pre mňa. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :D Ja som sa k jednotke dostala náhodou (darček) a bola som zvedavá po konci aj na pokračko... Nie je to môj klasický žáner, ale inak boli náhodou tie knihy fajn.:):D Ale tak jasné, keď ťa neláka, tak ťa neláka.:D

      Odstrániť