27. 5. 2012

Patrick Rothfuss - Meno vetra (#1)

Vydavateľstvo: Ikar
Rok vydania: 2008
Anotácia: Kvothe vyrastá v spoločnosti kočovných umelcov. Šťastné detstvo ukončí nepochopiteľná vražda jeho rodičov a všetkých, ktorých mal rád. Túžbu pomstiť smrť blízkych potláča potreba vyrovnávať sa s nástrahami bežného života. Po období osamelosti sa Kvothe ocitá v nepriateľských uliciach Tarbeanu, kde si hojí rany na duši a postupne sa preberá z letargie. Rozhodne sa pre štúdium na univerzite, kde sa presadí aj napriek nízkemu veku a nedostatku peňazí. Objavuje hodnotu priateľstva i silu nepriateľstva. Spoznáva príjemné aj trpké stránky prvej lásky. Je vnímavejší a šikovnejší ako iní ľudia, ale život mu stavia do cesty aj väčšie prekážky. Musí bojovať s chudobou, predsudkami i s vlastnými pocitmi. Pritom však nezabúda na predsavzatie vypátrať vrahov svojich rodičov. Ľudia, ktorých hľadá, sa v jeho svete považujú za bytosti z rozprávok, ale ich meno sa vyslovuje len šeptom. Kvothe sa pri honbe za mýtom postupne - a neúmyselne - sám stáva legendou.

Rovno vám môžem povedať, že Meno vetra je kniha, ktorá stojí za prečítanie. Určite sa nenechajte odradiť jej dĺžkou – ako už niektorí blogeri predo mnou spomínali, šesťsto strán v tomto prípade ubehne ako voda.

Nejde o to, že by boli stránky nabité akciou, skôr naopak. Príbeh plynie zväčša pomaly, Kvothe postupne rozpráva o svojom živote. Samozrejme, dôjde aj na napínavejšie časti a rôzne zvraty, no napriek tomu sa mi kniha zdala taká... pokojná. A príjemná. No v žiadnom prípade nudná.

Musím tiež zmieniť štýl, akým je napísaná. Nielenže sa čítala dobre; páčili sa mi aj niektoré myšlienky a tie ‚umeleckejšie miesta‘ alebo ako nazvať. Hoci, aby som bola úplne úprimná – niekedy som opisy takmer preskakovala a pritom ich nebolo zas tak veľa. Z celkového dojmu to ale neubralo.

Možno ste postrehli môj príspevok do meme © Sue, kde píšem, že som si z postáv zatiaľ najviac obľúbila Kvothea. Vtedy som nevedela, či sa to časom nezmení, no nezmenilo sa. Kvothe je vážne skvelý hrdina – inteligentný, sympatický a ľudský. Mýli sa, robí hlúpe chyby, má dobré i zlé vlastnosti. Ostatní sú tiež fajn, Patrick skrátka vie vytvárať charaktery. Niekto dostal priestoru menej, niekto viac, no v konečnom dôsledku mi nikto neprekážal. (Fajn, chvíľami mi vadila Denna. No boli už aj oveľa horšie hrdinky a vy vôbec nemusíte mať tie isté pocity, čiže to radšej nechám tak.)

Pokúsim sa svoj názor zhrnúť. Meno vetra je skvele zvládnutá kniha, s úžasným hlavným hrdinom a ja som zvedavá na pokračovanie. Nie je to však žiadna nová mánia, nepremýšľam o príbehu každú minútu a nemám zlomené srdce... Dojem skrátka nebol na 5 hviezdičiek, čiže:

4 hviezdičky. (upravené 22. 7. 2012, viz. poznámka)

Anotácia a obálka z bux.sk

8 komentárov:

  1. No, rozhodně to vypadá zajímavě. Nevím sice, jestli by mě to bavilo, ale myslím, že když tobě se to tak líbí, asi to zaujme i mě. Díky za tip... ;)
    A obálka je skvělá!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No uvidíš, ale za pokus to stojí.:) Jop, je dobrá.^^"

      Odstrániť
  2. Vyzerá to dobre, pridavam si na seznam k prečítaniu. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ach... to je tá hrubá kniha :D Napriek tomu, čo vravíš... asi je na mozog v mojom momentálnom stave až príliš dlhá :D Ale v budúcnosti sa po nej hádam poobzerám :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ver mi, mne tiež trochu trvalo odhodlať sa.:D Potom som mala nejako tú správnu náladu...:)

      Odstrániť
  4. Nie osm si tým istá, ale začínam usudzovať, že to nebude správna kniha pre mňa :D Asi by bolo inteligentnejšie sa najprv dostať k jej prečítaniu a potom zvážiť jej kúpu, aby som nevypustila eurá do... do vetra :D Ale tak minimálne ten Kvothe vyznieva ako celkom zaujímavý charakter.

    A čo sa týka tvojich dvoch otázok, tak odpovede sú nie a... nie :D Ak by som sa zbytočne dlho nerozkecávala, potom by mali moje príspevky o polovicu menej slov a s tým by som sa nedokázala vyrovnať :D A vzhľadom k tomu, že mi vlastne už škola dnešným dňom oficiálne skončila, tak aj odpoveď na tvoju druhú otázku je v podstate očividná :D No čo, tak mi to nevyšlo, ako som si to pôvodne predstavovala :P

    A, hmm, som rada, že nie som jediná, kto sa dokáže pri hľadaní dopustiť takýchto kiksov. Keď som to vravela môjmu otcovi, tak ma surovo vysmial :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, opatrnosti nikdy nie je dosť, tiež mám Meno vetra len z knižnice...:)
      Aha, okej.:D Tak si uži prázdniny.:)

      Odstrániť