26. 12. 2011

Kiersten White - Zlodejka duší (#1)

Hrdinka románu má veľmi zvláštne povolanie: pracuje v Medzinárodnej agentúre pre kontrolu nadprirodzených bytostí. Bežne sa stretáva s upírmi a vlkodlakmi, jej najlepšia priateľka patrí medzi morské panny a nová láska je paranormál, ktorý na seba dokáže brať najrôznejšie podoby. Hoci jej trochu prekáža, že je ochudobnená o bežné radosti vrstovníkov, vedie pomerne spokojný život. To sa má však čoskoro zmeniť... Paranormálne bytosti začínajú z neznámeho dôvodu umierať a okolo Evie sa zrazu dejú zvláštne veci. Náhle sa na scéne objaví Zlodejka duší a Evie ide o život...

Knihu môžete tiež poznať pod českým názvom Paranormálové (Zlodějka duší) alebo anglickým Paranormalcy. Jedná sa o prvý diel fantasy trilógie. Druhýzatiaľ vyšiel len v angličtine, tretí  nevyšiel vôbec. Toľko k zhrnutiu na začiatok, hurá na recenziu...

Pozrite na názov, na cover a na anotáciu. Čo čakáte? Ja som čakala nejakú „serióznu“ zaujímavú YA fantasy knihu. A že som sa ale mýlila.

Evie je veľmi eh... svojská hrdinka, povedala by som. Má nejakých šestnásť (?), ale miestami sa teda správa a uvažuje detinskejšie ako ja, ktorá ešte nemám ani štrnásť. :D Nehovoriac o jej veľmiveľmiveľmi ružových a trblietavých kreáciách, keď príde na obliekanie. Úprimne sa neviem rozhodnúť, či to autorka skrátka prepískla a neodhadla alebo to bol zámer. Avšak tak či tak...

Kniha je písaná z pohľadu Evie, ktorá je skrátka potreštená a pomerne jednoduchá pubertiačka so zvláštnym nadaním. (Aspoň na prvý pohľad.) Také sú aj jej myšlienkové pochody, reakcie a slovník. Teda, neviem, nakoľko je to tak v angličtine alebo v češtine, v slovenčine však nájdeme kopu nespisovných výrazoch a obrovskú kopu „akože“. To niekomu môže vadiť... Ja som sa zatiaľ nerozhodla, opäť.

Príbeh je teda dosť svieži a light, či ako to nazvať. To aj napriek tomu, že prichádza smrť, relatívne vážna zápletka a udalosti. Knihe sa u mňa zo škatuľky „oddychovka, na pobavenie“ skrátka vyhrabať nepodarilo.
Toľko asi k môjmu varovaniu, teraz sa na to poďme pozrieť systematicky. Nápad, zasadenie, proste to celé s MAKNAB-om (MAKNAB – Medzinárodná agentúra pre kontrolu nadprirodzených bytostí) nie je ničím prevratné, nedonúti vás to lapať po dychu a skláňať sa pred originalitou. Také obstojné, nech niečo máme.
Štýl písania síce vtiahne do deja a pri knihe vás udrží, no nie žeby som sa triasla od napätia, šialene Evie fandila, bála sa, ako to skončí alebo niečo podobné. Je to také... príjemné, nenáročné čítanie. (To som asi práve vystihla celú knihu, ale mlieť idem ďalej.)

Nuž a samotný dej? Nápad je celkom fajn, povedala by som, ale opäť ma nič z toho celého nechytilo za srdce. To nechali chladné (aké klišé, uf) aj dvaja hlavní mužskí hrdinovia. Nečakajte teda ani žiadne dych vyrážajúce romantické scény. (Hoci to môže byť aj dobre, osudové lásky a bozky na celú stranu mi skutočne lezú na mozog.)

Tým som sa v podstate vyjadrila aj k charakterom. Sú fajn, neotravujú, ale ani ma nenútia postaviť sa do ich fanklubu, ak ma teda chápete.

Na záver zopakujem to, čo už som napísala čím som na to „kápla“:  Príbeh je svieži, čítanie je to príjemné a obstojné, bavilo ma to. Knihu by som zaradila do škatuľky s nápisom „oddychovka, na pobavenie“. Sami už musíte posúdiť, či je to váš šálok kávy alebo nie. Ja si určite minimálne zo zvedavosti prečítam aj pokračovanie.
3 hviezdičky (dodatočne vložené 22. 7. 2012, viz. poznámka)

Anotácia a obálka z martinus.sk

8 komentárov:

  1. Súhlasím :D Po dopísaní recenzie som si nebola istá, či som na knihu nebola príliš prísna (také pocity ma prepadajú vždy po dopísaní recenzie:D), no som rada, že má na to niekto podobný názor, ako ja :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mne sa tu teda ani inak nedalo.:D Ale tiež som rada.:)

      Odstrániť
  2. Já pořád váhám jestli ano nebo ne :D Ale skvělá recenze :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Mě se kniha tolik nelíbila.. Nevím prostě mi ta hlavní hrdinka někdy lezla na nervy a byla na mě moc dokonalá. Já mám raději hlavní hrdinky jako v Magii mrtvých nebo Vampírské akademie .... JInak pěkná recenze ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vďaka, no Evie je veľmi zvláštna hlavná hrdinka.xDD Ale tak dá sa na ňu zvyknúť, hoci súhlasím, napríklad Rose je tisíckrát lepšia.:)

      Odstrániť
  4. Upřímně ... Paranormálové byla jedna z knih, která mě rozčilovala, ale od které jsem se nemohla odpoutat. Hlavní hrdina s růžovými doplňky - docela vtipná představa a i přes to na tuhle knihu ráda vzpomínám :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, nech už bola akákoľvek, autorka píše veľmi pútavo.=)

      Odstrániť