13. 11. 2011

Tereza Matoušková - Hladová přání

Podmoří je svět, který je magií přímo prosáklý. Čarodějové na Tark Itlen, kteří ji studují, ne vždycky činí nejmoudřejší rozhodnutí. Nepodařené pokusy se ztrácejí v podzemí kláštera, kde čekají, až budou znovu nalezeny.

Když jim ze sklepení pomůžete, splní vám jakékoliv přání. Chtít za to budou jenom pár kapek vaší krve. Alespoň to tak tvrdí. Ve skutečnosti vás možná připraví o vše, na čem vám v životě záleželo. Co se stane, když se jim dostane do rukou holčička, která ještě věří v kouzelné skřítky a dobré víly z pohádek?

Túto rozkošnú, malú, tenkú knižku (vážne je malá, verte mi) z pera českej autorky vlastním. Neplánovala som síce riskovať s českými či nebodaj slovenskými autormi, avšak tu som sa o kvalitu nebála – Terezu Matouškovú môžete totiž poznať aj z blogu ako Temnářku. Píše veľmi zaujímavé a pekne ironické články (aj) o písaní a je jasne poznať, že vie ako čo. Tak som si teda knihu objednala, vyvalila oči nad jej veľkosťou a pustila sa do čítania.

Oceňujem, že hoci som bola hodená do nového sveta, ktorý nepoznám, nestrácala som sa v ňom. Autorka dokázala prípadné vysvetlenia zakomponovať do textu tak, aby neotravovali alebo skrátka odkázala na vysvetlivky. Bolo tiež jasne cítiť, že Podmoří skutočne pozná a vedomosti dokáže posunúť ďalej.

Postavy boli skvelé, realistické a zároveň neobyčajné, obzvlášť ma zaujal Femorian. Aj tu bolo poznať, že je v nich viac a že je autorka schopná podať vám ich podrobný príbeh (v čo vlastne dúfam, ak mám byť úprimná, haha). Nuž a dej? Zaujímavý, nedonútil ma síce naširoko otvoriť ústa a lapať po vzduchu, ale nápad je to dobrý, prečo nie. Akcie tam veľa nebolo, celkovo bol príbeh dosť jednoduchý, ale tak na sto stranách, čo viac chcieť, všakáno.

Ďalším plusom je, obzvlášť pre mňa, štýl písania – netopíme sa v opisoch, ide o dialógy a všetko je okorenené peknou irónie a pre mňa vtipným humorom.

Čo je však podľa mňa mínusom je práve spomínaná dĺžka. Sto strán je pre príbeh ako tento málo (ono je to hádam málo pre hocaký príbeh). Dynamický spád deja  – fajn, mierne uponáhľaný – menej fajn. Napriek tomu túto knižku úprimne odporúčam, posúďte sami.
4 hviezdičky (dodatočne vložené 22. 7. 2012, viz. poznámka)

Anotácia a obálka z martinus.sk

9 komentárov:

  1. Zlá ja, že som ti ešte nestihla poblahoželať k novému domovu a popriať s týmto blogom viac šťastia, než s tým predchádzajúcim. Tak to teda robím teraz. Gratulujem k novému domovu a držím ti s ním silno prsty :D A ak ide o túto knihu, no, neviem o čom presne to je a na blog autorky som zavítala len párkrát a to aj tak väčšinou omylom. Čítala som na knihu jednu recenziu - nie práve lichotivú -, ale myslím, že sa na tú knihu predsa len pozriem. S českými či slovenskými autormi som tiež nezvykla riskovať, ale v konečnom dôsledku je v Čechách - na Slovensku som ešte na nikoho takého nenarazila - dosť fantasy autorov, ktorých diela mám skutočne rada, preto ani túto autorku nemienim podceňovať, kým si to - ak vôbec - neprečítam. A ešte jedna vec, ďakujem za všetky tie tvoje komentáre na blogu, teší ma, že tam aspoň občas niekto zájde a niečo si aj prečíta :D :D A obdivujem tvoju odvahu vôbec sa do toho čítania púšťať :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Já uvažuju, že si HP koupím, už celkem dlouho. Recenze jsou zatím hlavně pozitivní, takže.. uvidíme :).

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Michelle: Ďakujem.=) Zatiaľ sa tu cítim fajn, aj keď nemám na blog veľa času. (Respektíve, využívam ho na iné veci.)
    Môžeš mi poslať link? Ja si teda stojím za tým, že je to fajn kniha, ale nemusí každému sadnúť a nie je to nejaký bestseller, však.:D
    Ja mám zo Slovenska rada Marju Holecyovú, napísala Mariotových dedičov :) Je to výborná séria, asi budem písať nejakú "recenziu, tip, čokoľvek":)
    Ja náhodou čítam všetko (na tom osobnom), ale som lenivá aby som to komentovala.:D
    Inak, thank you za dlhý koment, také mám rada. :3 :D

    Annabelle: Jasné.:) Ono, nečakaj zázraky, ale je to hodné tých pár eur / kč. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Nommn. Tahle kniha má pro mě jedinou chybu, ale to obří. V Rakousku ji neseženu :"D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Asi si ji nechám koupit od kámošky k Vánocům :))

    OdpovedaťOdstrániť
  6. http://www.deti-noci.cz/view.php?cisloclanku=2011100037 Nie je to teda priamo kritika, hádam, ale v mnohých veciach sa to od tvojho názoru líši :D A na tých dedičov by som si tvoju "recenziu, tip, názor" prečítala veľmi rada :) Tiež som o tom čítala mnoho rozporuplných názorov, ale mám tie knihy na zozname, takže rada od priateľa by sa hodila :D A tú nechuť komentovať úplne rozumiem, som na tom rovnako a hádam že práve preto sú všetky moje komentáre také dlhé, ale to som asi hovoriť nemala :D :D

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Zrovna dneska jsem to také dočetla, jedním dechem :). Jedná se opravdu o dobré dílko, ale škoda, že je to tak krátké...

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Alia e T.: No jop.:/ Problém väčšiny kníh.

    Annabelle: Super.^^ Potom daj vedieť, čo si myslíš!;)

    Michelle: No, ono je to proste vec názoru, že.xD Ani tebe sa to nemusí páčiť. Každého vec.^^
    No, bol to "môj štýl".:D Tvoj nemusí, ale skús.:D Ideálne viacero dielov, autorka sa zlepšuje...^^)
    Haha jasné.xD

    OdpovedaťOdstrániť