7. 5. 2011

Ally Condie - Matched (#1)



Cassia has always trusted the Society to make the right choices for her: what to read, what to watch, what to believe. So when Xander's face appears on-screen at her Matching ceremony, Cassia knows with complete certainty that he is her ideal mate... until she sees Ky Markham's face flash for an instant before the screen fades to black.

Matched je dystópia. Jedna z mnohých. Nemôžem porovnávať, zatiaľ som čítala iba prvý diel Hier o život (odporúčam, odporúčam, odporúčam) a toto. No a navyše... Podoba medzi týmito dvoma dielami je minimálna. V Hrách o život ľudia vedia, že je ich systém nesprávny. Hry o život sú tak nejako priamo kruté, zvieracie a každý to od začiatku vie. V Matched Cassia a ostatní ľudia Spoločnosti bezvýhradne dôverujú. Mne osobne sa však z myšlienky ‚perfekcionizmu‘ v tomto podaní zdvíha žalúdok. Oni určia, s kým strávite život. Oni určia, kedy máte voľný čas. Oni určia, čo jete. Oni určia, kedy zomriete. Zvrátené. (Toto nie je kritika, to je len potreba vyjadriť zúrivý nesúhlas s takýmto zaobchádzaním a obmedzovaním, hoci ide iba o knihu.)

V Matched vlastne väčšinu času čítame o precitnutí. Cassia sa postupne dostáva pod kožu Kyovi a spoznáva ho, balansuje na hrane a zúfalo snaží sa zistiť, čo je vlastne správne. Spoznáte Spoločnosť, spoznáte Cassiu a Kya. Nijaké výrazné akcie neprichádzajú. Mne to rozhodne nevadilo. Bavilo ma ku všetkému pomaly prichádzať a objavovať veci spolu s Cassiou.

Ďalším plusom je, že som v príbehu nenašla výrazne otravnú postavu. Xander aj Ky boli fajn, Cassia sa ako hlavná hrdinka dala zvládnuť. Tentoraz som jej dokonca aj odpustila to lietanie v citoch, vzhľadom na situáciu... Takže všetko fajn, príjemná kniha.

A potom prišiel koniec. Vzalo mi to dych. Trpela som s Cassiou, aj s ňou vzdorovala. Myslím, že sa na tých pár kapitol oplatilo čakať.

Asi ste už pochopili, že kritika nebude. Nejde mi to, shame on me. Matched je podľa mňa jednoducho dobrá kniha. Charaktery, príbeh, svet, štýl akým je to napísané. Zaujalo ma to, bavilo ma to. Nezabuchla som sa síce ani do jedného hrdinu, netrpím absťákmi, ale mám dobrý dojem a teším sa na pokračovanie.
4 hviezdičky (dodatočne vložené 22. 7. 2012, viz. poznámka)

Anotácia a obálka z goodreads.com

5 komentárov:

  1. woohoo, to znie zaujímavo :) navnadila si ma :) a according na tvoj komentár, mohli by sme napísať niečo spolu, ak by si mala záujem :) eliza dot.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. To zní zajímavě, celkem jsi mě navnadila :).
    Pochybuju, že to budou mít v místní knihovně, ale na internetu to snad jako e-book seženu...

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Eliza Dot - Tak to som rada.:)
    Môžeme, ja osobne tiež potrebujem postrčiť.:D Na skype sa potom dohodneme.:)

    Annie-chan: Áno, ja som to stiahla ako e-book. :) (A nechala mamu vytlačiť, ale to je druhá vec.:D)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. hah, nepoznám dievča, ktoré by nemalo rado nakupovanie :D no ok, skype to istí ;)

    OdpovedaťOdstrániť